Är du sugen på att börja träna taekwondo?

Ett av våra stora mål här på Svenska Taekwondoförbundet är att sprida sporten så att vi får många nybörjare som utvecklar sporten men även utveckla dem som redan tränar och tävlar i sporten. Vi är väl medvetna om att dem klubbar som finns runt om i landet har mycket bra tränare och ger dig en unik utveckling inom sporten. Men vi har även flik här på vår hemsida där vi ger dig enkla och generella tips inför sporten, nämligen den sidan du har hittat in till nu när du läser detta.

Dessa tips är perfekta att göra om du redan tränar taekwondo, och göra detta utanför den ordinera träningen om du vill bli snäppet bättre. Det tyder på att du har bra motivation vilket är den viktigaste faktorn om man ska lyckas inom sin sport. Men du som funderar på att börja på sporten kan även ta och göra detta som anses som grunder, det vill säga den fysiska träningen. Sedan kan du gärna ge dig på en mer teknisk träning också, men var noggrann med att du vet att du gör den rätt också, för annars kan det vara svårt att avvänja ett gammalt invant beteende när du väl börjar med taekwondo och det visar sig att du har gjort fel under din egna träning.

Styrkan

Den här träningen är grunden till hela sporten i princip. Med det menar vi att om du inte har styrkan, så klarar du dig inte längre trots att din kondition och teknik är en av dem bästa i världen. I och med att sporten går ut på att få in slag på väst och huvud och att motståndaren sedan ska ge sig eller inte klara av mer, så är det viktigt att du har kraft i dina slag, annars kommer motståndaren slå tillbaka och då krävs det inte jättebra teknik för att övervinna mot en spelare som inte har något styrka. Summa kardemumma så har du säkert vid det här lagt förstått att styra är a och o när det kommer till taekwondo och kampsport generellt. Så, vad gör stryka ska du träna då? Vi gissar här på Svenska Taekwondoförbundet att du är ganska van med träning om du tänker på att börja med sporten, eller om du redan tränar den. Då kan du ta alla möjliga magövningar du har, gärna träna på gym 3 gånger i veckan men även nästan varje dag hemma i 20 min. Att vara stabil i magen är extremt viktigt, eftersom du utövar många rotationer i sporten. Du får även poäng när du gör rotationsslag, vilket säger sig självt att du måste vara stark i din mål. Därför kan du träna mycket rotationsövningar för magen, vanliga sit-ups och sedan gärna rotation där du involverar armar och axlar. Om du är riktigt målmedveten rekommenderar vi från STF att du tar hjälp av en PT, som med all säkerhet vet vilka övningar som är bra för taekwondo.